مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف ،الگو ونظریات رفتار اطلاع یابی (فصل 2)

فایل مورد نظر در مورد مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف ،الگو ونظریات رفتار اطلاع یابی (فصل 2) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف ،الگو ونظریات رفتار اطلاع یابی (فصل 2)

مبانی-نظری-تحقیق-و-پیشینه-پژوهش-مفاهیم-وتعاریف-الگو-ونظریات-رفتار-اطلاع-یابی-(فصل-2)

دانلود مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف ،الگو ونظریات رفتار اطلاع یابی (فصل 2) در 41 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.


مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

تعاریف رفتار اطلاع یابی
ویلسون (2000) رفتار اطلاع‌يابي انسان را عبارت از فرايندي مي‌داند كه در تعامل دائمي با افراد، شبكه‌هاي اجتماعي، موقعيت‏ها و بافت‏هاي گوناگون شكل گرفته و معتقد است كه اين بافت و موقعيت اجتماعي است كه به‏وجود آورنده نياز اطلاعاتي است و فرد را به استفاده از منابع دسترس‌پذير مشخصي محدود مي‌كند.
در دایره‏المعارف کتابداری و اطلاع‏رسانی، نیز رفتار اطلاع‏یابی چنین تعریف شده است: به الگوهای پیچیده رفتار و فعل و انفعال‏های متقابل انسان هنگام جست‏وجوی هر نوع اطلاعات، رفتار اطلاع‏یابی اطلاق می‏شود. این اصطلاح به شیوه‏های گوناگون برای اشاره به هر بستری به کار می‏رود که در آن، اطلاعات جست‏وجو می‏گردد و تمام شکل‏های اطلاع‏یابی را دربرمی‏گیرد. جزء «اطلاع‏یابی» این اصطلاح ممکن است، بیش از آن که به طور ضمنی میزان فعالیت مثبتی را برساند، از فعالیتی حکایت کند که توسط مطالعات فردی یا گروهی نتیجه نداده باشد. درحالی‏که اصطلاح خنثای «گردآوری اطلاعات» ممکن است توصیفی عینی‏تر از «اطلاع‏یابی» ارائه دهد. جزء «رفتار» در این اصطلاح نیز ممکن است به سبب معنای ضمنی «رفتارگرایی» کمی مبهم جلوه کند (نوشین فرد، 1381).

 تاریخچه رفتار اطلاع یابی
پس از جنگ جهاني دوم و با افزايش اطلاعات علمي و فني در زمينه هاي گوناگون، بحث رفتار اطلاع يابي براي اولين بار در كنفرانس اطلاعات علمي انجمن سلطنتي انگلستان در سال ١٩٤٨ مطرح شد .دراين كنفرانس، مطالعاتي درباره نحوه استفاده كاربران از اطلاعات ارائه و آغازگر رويكردي جديد در مطالعه رفتار اطلاع يابي انسان شد. ده سال بعد، در سال ١٩٥٨ ، كنفرانس بين المللي اطلاعات علمي در واشنگتن، مطالعات رفتار اطلاع‌يابي را پيگيري كرد. پيش از ظهور رايانه براي ذخيره و بازيابي اطلاعات و در فاصله دهة ١٩٤٠ تا ١٩٦٠ محور اصلي بر استفاده از اطلاعات متمركز شده بود .اولين پژوهش در اين زمينه در سال ١٩٧٢ انجام گرفت كه موضوعات آن درباره نيازهاي اطلاعاتي جامعه شهري، چگونگي تأمين آنها، و امكان تأمين بهتر اين نيازها از سوي سازمان ها بود.  به نظر مي رسد براي اولين بار پالمر  در اواخر دهة ١٩٨٠ به رفتار اطلاعاتي گروهي از دانشمندان پرداخته است. نتايج پژوهش وي نشان داد كه رشته تخصصي، سازمان يا محيط شغلي و شخصيت، بر رفتار اطلاع يابي مؤثر است (ویلسون،2000).
البته در اواسط دهة ١٩٨٠، در پاسخ به ابراز نياز به تمركز بيشتر بر كاربران به جاي نظام، حوزه رفتار اطلاع يابي تغيير عمده اي را هم در مفهوم آفريني و هم در طراحي پژوهش ها تجربه كرد .اكثر مطالعات حوزه استفاده و كاربران با به كارگيري رويكردهاي كا مل تر در مطالعه رفتار اطلاع يابي، به بررسي رفتار اطلاع يابي تغيير شكل داد. مشخصه اين امر، تغييري در ماهيت جمع آوري داده ها از بررسي گروه هاي بزرگ از طريق پرسشنامه يا مصاحبه ساخت يافته به مطالعه گروه هاي كوچك از طريق مشاهده و مصاحبه هاي ساخت نيافته بود. همچنين، مشخصه مهم ديگر آن تحول در ماهيت رويكرد تحليل، بويژه با تلاش آشكار براي توليد الگوهاي اطلاع يابي افراد يا گروه ها بود ( مهو و تیبو، 2003).


قسمتی از پیشینه پژوهش:
نصیر پور و حری (1383) در  پژوهشی با عنوان 'مطالعه ی رفتار اطلاع یابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی' هدف از پژوهش خود را  مطالعه رفثار اطلاع یابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی دانسته اند. روش تحقیق پژوهش از نوع پیمایشی با نگرش تحلیلی بوده است.جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد( 3441 نفر) تشکیل داده است و حجم نمونه جامعه آماری، ده درصد کل جامعه مورد مطالعه بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است. یافته های پژوهش نشان داده که تفاوت قابل ملاحظه ای میان استفاده دانشجویان مورد مطالعه از انواع اطلاعات در اینترنت وجود دارد. به طوری که مقالات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و اصلی ترین هدف آنان از گردآوری این اطلاعات، برآوردن نیازهای پژوهشی بوده است. دانشجویان مورد بررسی مهم ترین دلیل عدم استفاده از اینترنت را عدم دسترسی عنوان کردند. دانشجویان مورد بررسی بیشتر از موتورهای کاوش، و راهنماها استفاده می کنند. بیشترین مشکل دانشجویان، نداشتن حساب بانکی در اینترنت بوده است. کمتر از نیمی از دانشجویان مورد بررسی (4/44 درصد) میزان رضایت خود را از نحوهء ارائه خدمات اینترنت دانشگاه متوسط ارزیابی کرده اند و دلیل عدم رضایت آنها عمدتا عدم دسترسی یا اشتراک دانشگاه با پایگاه های اطلاعاتی موضوعی نامناسب بوده است.

فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
تعاریف رفتار اطلاع یابی
2-3. تاریخچه رفتار اطلاع یابی
2-4. رفتار اطلاع یابی در وب
1. مرور هدایت نشده:
2. مرور مشروط:
3. جستجوي غيررسمي:
4.جستجوي رسمی:
2-5. الگوها و نظریه‌های رفتار اطلاع یابی
2-5-1. الگوی ریس و ساراسویچ
2-5-2. نظریه رفتار اطلاع يابي ويلسون
-    زمينه نياز اطلاعاتي
-    متغيرهاي مداخله‌گر
-    ساخت‏كارهاي فعال‌ساز رفتار اطلاع‌يابي
-    مرحله كسب اطلاع
-    مرحله پردازش و استفاده از اطلاعات
2-5-3. الگوی اطلاع یابی الیس
2-5-4. الگوی اطلاع یابی ایزنبرگ و برکویتز
2-5-5. الگوی رفتار اطلاع یابی مارچیونینی
2-5-6. الگوی معنایابی دروین
2-5-7. الگوی اطلاع یابی بتیس
2-5-8. الگوی اطلاع یابی چو
2-5-9. الگوی فرآیند جستجوی کولثائو
2-5-10. الگوی اطلاع یابی مهو و تیبو
2-5-11. الگوی بلکین
2-5-12. نظریه تیلور
پیشینه داخلی
2-7-2. پیشینه خارجی
فهرست منابع
1-    منابع فارسی
2-    منابع خارجی



پشتیبانی: 09392158693 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک و یا در تلگرام عنوان بفرمایید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.
دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: دانلود مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف الگو و نظریات رفتار اطلاع یابی (فصل 2) مباني نظري تحليل الگوهاي رفتار اطلاع يابي پيشينه تحقيق نظریه های رفتار اطلاع یابی پيشينه پژوهش تحلیل الگو‌های رفتار اطلاع‌یابی فصل دوم پايان نامه اطلاع‌ی

مطالب مرتبط

مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف ،الگو ونظریات رفتار اطلاع یابی (فصل 2)


مطالعات و رساله معماری طراحی مرکز درماني بيماران خاص

دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین

پروژه حسابداری پیمانکاری

برآورد ميزان آمادگي شركت آب منطقه اي استان فارس جهت اجراي سيستم برنامه ریزی منابع سازمانی

دانلود مقاله بررسی خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی، حسی و رئولوژیکی بیسکویت تولید شده با آرد کامل سنجد نسبت

ادبیات تحقیق مفهوم شناخت درمانی و روان درمانی در اعتیاد

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کیفیت خدمات مراکز آموزشی(فصل دوم)

ادبیات نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم حسابداری مدیریت و سرمایه فکری سازمانها (فصل دوم پایان نامه)

تحقیق بررسی توزیع فضایی و مکانی خدمات بهداشتی درمانی(بیمارستان)با استفاده از GIS وAHP

دانلود مطالعات و رساله معماری طراحی دهکده ساحلی